Sabtu, Jun 04, 2011

bercerita mengenai LI

assalamualaikum..hype!...;)

bercerita mengenai LI..masih ade yang belum tahu ape tu pekataan bagi singkatan LI.. LI adalah latihan industri. LI ini merupakan satu kursus yang memberi pendedahan dan kemahiran kepada pelajar sebagai persediaan kepada suasana, keperluan dan cabaran alam pekerjaan. 

oke... ape yang korang paham ngan maksud LI kat atas ni?

orang yang bijak pandai mesti faham bukan? bagi yang kurang bijak pandai, tak perlu la menjadi seorang yang poyo untuk merasakan diri anda seorang yang teror.. cuba anda berfikir dari awal mula anda memulakan kerja, adalah anda cukup faham ngan kerja yang bakal anda lakukan? oh! pasti nya tidak bukan? bagi yang berkata ya tu, anda sememangnya hebat lah, bak kata dilahirkan memang terus jadi professionale la... hebat bukan? tahniah..dan bersyukur la ngan ape yang Allah dah kurniakan.. kerana tidak semua manusia dilahirkan memiliki kebijaksanaan yang sama.. tapi kena la belajar kan.. 

untuk pengetahuan korang, aku baru je memulakan LI aku.. dah 3 hari.. dan hasilnya, amat dukacita.. bukan la duka sangat, tapi dengan perangai dan sikap ketua bahagian aku tu, memang aku kecewa. memang tempat tu menjadi tempat pilihan LI aku dan kawan2, kerana dekat dan mudah.. tapi apabila die mempertikaikan kerja ape yang aku nak buat, dan soalan "lecturer ko hanto ko g sini soh ko buat ape?' masyaAllah..bahasa.. tolong perbaiki boleh? adakah patut aku sebagai student LI yang datang ke situ untuk mendapatkan latihan sebagai seorang pekerja, kalau tak ajar aku macam mana aku nak kerja? adakah patut aku buat kerja sesuka hati aku.. if company tu hak bapak aku, dah memang ko tak payah guide aku.. menyampah kot.. 

tu je lah nak tulis kat entry ni.. sebenar nya aku x ase nak tulis kat blog, tapi saje nak wat kenangan nanti kot dah tua aku bukak blog, engat la balik aku masa LI aku ni..berapa hebat nye org itu.. hebat sangat kah kau?? hebat sangat kah? belajar lah kau cara-cara berkomunikasi ngan orang lain ngan lebih bertamadun.. jangan duduk kau disebalik mamat bangla.. dunia ni hanya sementara, belum tentu kau akan bahagia sampai bila-bila.. anak cucu kau belum tentu berjaya, ape yang kau buat pada org lain, balasan mungkin bukan pada diri kau, tapi pikirkan la anak cucu kau kelak... Allah itu maha adil... 

bais!!


2 ulasan:

zukey berkata...

lambatnye nak abis LI...

red berkata...

betol tu...harap dapat bersabar.....